måndag 18 juli 2011

Ekologiskt smink

     Efter att jag har fått reda på att kosmetika ofta innehåller ämnen som är skadliga för oss och som bland annat sägs orsaka infertilitet hos kvinnor har jag letat efter ett smink som är naturligt och fritt från koncerveringsmedel och andra kemiska ämnen. Många förespråkar mineralsmink eftersom det är naturligt, men jag är lite skeptisk till dessa eftersom jag har hört att de inte alls är så rena och naturliga som man vill få oss konsumenter att tro.
     Istället har jag hittat ett ekologiskt alternativ som innehåller 100 % naturliga ämnen, varav minst 95 % är ekologiska. Nvey ECO heter det och efter att ha läst på lite är jag minst sagt intresserad av att testa. För tillfället sminkar jag mig inte alls p.g.a. att jag inte vill utsätta mig för gifter, men ibland vill man ju göra sig lite extra fin så det hade varit roligt att ha någon make-up som är ren och fri från konstigheter. Är det någon som har testat detta märke? För- och nackdelar? Tips på annan kosmetika?

1 kommentar:

  1. Gå in på shenet.se. Där finns recept på smink av alla de slag som du gör själv. Det finns säkert fler sidor på nätet om detta... Ingredienserna kan du enkelt handla genom något kemicentrum eller via nätet. Ja, det mesta finns förstås i naturen eller i mataffären. Du vet väl att håret mår bra av öl/ägg inpackning, t ex? Lycka till! Kram Bodil

    SvaraRadera