måndag 18 juli 2011

Både lek och allvar

     Nu är det fritt fram för Alva att fylla år för jag har hittat det perfekta stället att köpa leksaker på, förutom i second-handbutiker förstås, nämligen internetbutiken EkoLeko. Ekologiska, giftfria, miljövänliga och rättvisa leksaker, vilket är precis det som vi vill att våra barn ska få. Visst är de dyrare än leksakerna man hittar på stormarknaderna, men jag vill att lilla A ska få växa upp med vetskapen att de val vi gör påverkar både miljö, andra människor och oss själva på något sätt - antingen positivt eller negativt. Vill vi köpa massor med grejer som förstör naturen, som förgiftar våra kroppar och som ökar fattigdomen och misären i redan fattiga delar av världen? Eller vill vi köpa färre grejer och bidra till en bättre miljö, minska påfrestningen på våra sköra kroppar och öka chanserna för andra människor att få bättre möjligheter till utbildning, hälsa och god arbetsmiljö? Jag tycker att svaret på dessa frågor är rätt självklara när man lägger fram dem på dessa vis, men masskonsumtionen och materialismen sitter så djupt rotad i oss att vi ofta glömmer eller rent av inte vet om att alla våra köp och alla val av produkter som vi gör kan innebära liv eller död för människor och miljö. Just därför vill vi att Alva redan från början ska veta om och vänja sig vid detta faktum. Detta gäller allt från mobiltelefoner till kläder, från TV-apparater till väggfärg, från maten vi äter till blommorna i fönstret. Jag är absolut inte färdig med detta än och jag har långt kvar innan jag är helt miljövänlig och endast väljer rättvis handel, men någonstans ska man ju börja och från det får man sen jobba sig framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar