fredag 17 juni 2011

Retro-style

     Nu har jag varit och shoppat igen. Denna gång på "Suzzies hylla" här i Osby. Det är förövrigt en mycket bra affärsidé, tycker jag. Vem som helst kan där hyra en hylla att ställa upp grejer man vill sälja, som annars bara hade legat hemma och skräpat, sätta priser på sakerna och sen säljer Suzzie dem åt en. Superbra!
Hittade denna gudomligt fina kastrull, som jag direkt använde till att göra barnmat till lillan i.


En gammal plåtburk hittades också och den kunde jag bara inte låta stå kvar i hyllan, så den fick följa med hem till mig den också.

Har gjort lite research och kommit fram till att chokladfabriken med just detta namn fanns mellan 1889 och 1993. Från början drevs fabriken av grundaren Thure Billsten, men 1926 dog Thure och fabriken gick i arv till hans son, Baltzar Billsten.
Under 30- och 40-talet gick det dock trögt för den lilla chokladfabriken, då det var krigs- och kristider, så 1950 köptes Svea choklad AB upp av ICA, men fabriken fick ändå behålla sitt namn.
1993 gick chokladfabriken ihop med KF-ägda Nordchoklad och bildade Candelia, som i sin tur köptes upp av Cloetta 1998.
Svea Choklad AB:s mest kända vara är storsäljaren "Polly".
Så, nu har du fått dagens dos av chokladhistoria.

Själv tänkte jag använda min burk till bakgrejer och kryddpåsar som inte är så fint att ha framme.

Men plåtburken däremot gör sig rätt bra i kökshyllan.

2 kommentarer:

  1. Suzanne Persson (Suzzies Hylla)22 juni 2011 kl. 18:43

    Hej AnnaMarie!!

    Va glad jag blir, när jag ser att du verkligen använder dina fynd.
    Nu har dessa saker fått ett nytt liv i en ny familj.
    kul att du tycker om affärsidén.

    Ha det så bra, hoppas vi ses igen.

    Fin blogg du har eller vad det heter nu,är inte så modern,

    MVH Suzzie

    SvaraRadera
  2. Visst kommer vi att ses igen, Suzzie, lita på det. Det är så roligt att strosa där mellan hyllorna och emellanåt hitta något som skulle passa in hemma hos mig.
    Ha det gott, du med!

    SvaraRadera