lördag 25 juni 2011

Livets början

     Idag tänkte jag ta tag i den svåra frågan om när livet börjar. Det har tydligen varit på tapeten ett tag nu, men jag har helt missat det på grund av att jag varken har dagstidning eller hinner titta på nyheterna. Men nu i veckan fick jag tag på tidningen Inblick, där jag läste en artikel om hur små aborterade barn kan ligga i upp till en timme och andas och kämpa för sitt liv, men barnmorskorna får inte göra någonting för att hjälpa dem. Barnen kan till och med ge ifrån sig små ljud och även ibland skrika.
     I Sverige är det lagligt att göra abort ända fram till vecka 22, alltså när mer än halva graviditetstiden har gått. För att få göra abort efter vecka 18 krävs dock ett speciellt tillstånd från socialstyrelsen. Legitima skäl till abort efter vecka 18 menar man är om mamman inte kan ta hand om barnet eller att barnet är sjukt, och då är Down Syndrom och gomspalt exempel på handikapp som godkänns.
     Att man kan sitta på ett kontor tillsammans med andra kostymnissar och bestämma att det är ok att ta bort en cellklump i 22 veckan är väl helt förståeligt. Ett foster, eller en geleklump mer eller mindre spelar väl ingen roll. Men när man hör vad läkare, barnmorskor och sjuksköterskor säger får man en helt annan syn på det hela.

     - Vi brukar lägga dem på ett täcke eller en filt i sköljen där de får självdö. Vi går därifrån för vi står inte ut.

     - Foster som aborteras efter den 18:e graviditetsveckan kan ligga och kippa efter andan och kämpa för sitt liv i upp till en timme efter genomförd abort.

     - De kan ge ljud ifrån sig, och i sällsynta fall även skrika.

     Detta är inte cellklumpar. Det är inte en del av kvinnans kropp. Det är perfekta små människor med små små fingrar med naglar längst ut. Tio små tår med små naglar på. Ögon som kan se. Lungor som kan andas och ett hjärta som pumpar. Armar som viftar och ben som sprattlar. En liten mun som gapar och två små lena kinder att klappa. En liten människa som förnekas rätten till liv. Det är inget obetydligt foster utan en livs levande människa, om än liten.
     Att barnmorskor landet över inte får rädda dem, utan bara ska lägga undan dem för att självdö är horribelt. Att man sen sätter in alla resurser man har för att rädda ett barn som fötts i graviditetsvecka 23 är det ingen som tycker är konstigt. En vecka är skillnaden mellan liv och död. En vecka! Att det är omöjligt att exakt bestämma ett barns verkliga ålder är det nog ingen som har tänkt på. Ett barn som sägs vara i graviditetsvecka 22 kan lika gärna vara i vecka 21 eller 23.
     Enligt min åsikt börjar livet i det ögonblick spermien möter ägget. Där börjar en ny människa sin resa på livets väg och det är inte upp till oss att bestämma över dess liv eller död. Visst ska man ha sex för nöjets skull. Att älska är viktigt och det tycker jag att man ska göra mycket. Men man ska göra det i en relation där man kan ta hand om "konsekvenserna" för sitt handlande. Lever man i ett sexuellt förhållande finns alltid chansen att ett barn blir till och då ska man också kunna ta hand om den gåvan.
     Att helt ta bort rätten till abort är dock en omöjlighet, det vet jag mycket väl, eftersom då den olagliga aborten hade spridit sig. Men abortgränsen bör sänkas till 12 graviditetsveckor, som de redan gjort i stora delar av Europa.
     Detta är min egen åsikt. Vad tycker du? Skriv gärna och berätta.

4 kommentarer:

  1. Det gör ont...Den plats som ska vara den mest ombonade och trygga. Blir den mest utsatta för de små.
    Blommor kan va fridlysta och en stor"synd" att bryta av...men en pytteliten flicka eller pojke har inget skydd.
    Jag känner djupt för dessa små och deras mammor & pappor...Tror absolut inte att en abort går spårlöst förbi...
    Vad kan vi göra för dessa våra minsta?
    Vad GÖR vi förutom att tycka såklart???
    Finns det någon mer som funderar på detta???
    Skulle önska av hela mitt hjärta att vi ALLA kunde hjälpas åt i denna fråga.
    Farmor Marita

    SvaraRadera
  2. Ja, Marita, vad kan vi göra? På något sätt måste det ju gå att jobba förebyggande för att få ner antalet aborter.
    Förslag någon? Vad ska vi göra? Behövs det mer information? Tycker människor att det är ok att döda ett litet barn, eller tänker man helt enkelt inte på att de faktiskt lever?
    Fortsätt diskussionen, antingen här på bloggen eller hemma kring matbordet.

    SvaraRadera
  3. Så bra att du skriver om detta tabuämne som abort är! För att åstadkomma en förändring i samhället tror jag att det är viktigt att våga diskutera, prata om det och visa att alla inte tycker att abort är okey. Ett sätt att påverka är att skriva insändare till lokaltidningen och de stora dagstidningarna. Det är flera som skriver sina synpunkter till socialminister Göran Hägglund vilket är bra. Ju fler som gör det desto större påtryckning blir det. Man kan också gå med i ex "Ja till livet" för att ge stöd. ju fler medlemmar de har ju mer kan de påverka i samhällsdebatten, tror jag.
    Sen drömmer jag om någon form av hjälp/stöd grupp som kan ge stöd åt ofrivilligt gravida kvinnor/par. Kanske i form av ekonomiskt stöd till barnvagn, blöjor, skötbord osv. Kanske skulle någon ensamstående kvinna våga föda barnet om hon hade någon som kunde följa med på mvc, förlossning etc. Detta skulle ju vara handgriplig hjälp och kanske skulle fler barn födas och aborttalen minka. Det vore underbart!

    SvaraRadera
  4. Fantastiska tips, Åsa-Karin! Att "Ja till livet" fanns visste jag inte ens, men ska själv läsa mer om detta.
    Och stödgrupper tycker jag var en mycket god idé. Vi är ju till för varandra, allihop, och om vi hade hjälpts åt mer hade det både varit roligare att leva och världen hade med all säkerhet varit mycket trevligare.
    Jag blir i alla fall peppad när jag läser din kommentar om hjälpgrupper och vill själv sätta igång med detsamma. Det kanske är något som ska föreslås till Göran Hägglund?

    SvaraRadera