fredag 27 maj 2011

Rabarbermarmelad

     Igår tog jag hand om resten av rabarberna som jag plockade för någon vecka sen. Det blev rabarbermarmelad, utan konserveringsmedel i så klart.

     Jag skar rabarberna i mindre bitar, det blev ca 9 dl. Sen lät jag dem smälta i kastrullen på medelhög temperatur. När det smält, lät jag det koka i ca 10 minuter innan jag tillsatte 4½ dl socker, alltså hälften så mycket socker som bär/frukt. Jag använder ekologiskt rörsocker. Marmeladen fick sen koka ihop i ca 10 minuter till innan jag hällde upp den på varma glasburkar och satte på locket. Det ska bli så lite luft kvar i burken som möjligt.

     De rena burkarna värmer jag i ugnen på 125 grader i ca en halvtimme och ugnen ska vara kall när man sätter in dem.

     Nu blev det inte så mycket marmelad så det kommer nog att gå åt relativt snabbt. Sockret är ju koncerverande, så marmeladen håller sig bra på en sval och mörk plats. Men hade jag gjort mycket sylt/marmelad hade jag först låtit den svalna, sen hällt upp den i rengjorda 1-liters mjölkpacket, tejpat ihop öppningen och lagt dem i frysen. Mjölkpacketen är perfekta att stapla i frysen. Det gjorde alltid min mormor kommer jag ihåg. Hon tog alltid fram ett gammalt mjölkpacket ur frysen, antingen med jordgubbssylt, äppelmos eller saft i. Var det saft skrapade hon loss lite med en sked, la i tillbringaren och hällde på vatten, sen stoppade hon tillbaka mjölkpacketet i frysen igen. Den äldre generationen är verkligen duktiga på att ta vara på de saker de köper. De är en förebild för mig.

2 kommentarer:

  1. jag kunde inte hitta det där i någon av mina böcker sen heller..du får väl leta nästa gång du kommer - du hittar det väl med en gång:P ..men lyckades du bra? blev den nog söt och med bra konsistens?

    SvaraRadera
  2. Jag kikade lite på nätet och hittade något som jag tänkte nog skulle funka. De flesta recept hade hälften socker som bär, så jag testade det och det blev bra. Rätt sött, men det ska det ju vara. Och om man inte använder andra konserveringsmedel behöver ju sockerhalten vara rätt hög för att det ska hålla sig.
    Konsistensen blev bra, men om jag får en trädgård någon gång ska jag odla typ krusbär eller något annat bär med mycket pektin och blanda i dem i rabarbermarmeladen, för det skadar inte om den blir lite mer geleig.

    SvaraRadera