onsdag 11 maj 2011

Hemmagjord ekologisk glass utan tillsatser

Med tanke på gårdagens inlägg har jag idag gjort hemmagjord vaniljglass och den smakade ljuvligt. Precis så som äkta vaniljglass ska smaka, helt naturlig dessutom. Kära svärföräldrar, speciellt svärfar, när det är dags för lilla A att äta lördagsgodis får ni mer än gärna bjuda på just hemmagjord glass. Orkar ni inte att göra den själva, gör gärna jag en sats åt er.

Grundrecept Glass
3-4 ekologiska ägg
½ dl rå- /rörsocker
3 dl ekologisk vispgrädde (inget annat än 40 %-ig)

Dela äggulor från äggvitor.
Vispa äggulor och socker pösigt, ca 8-10 minuter.
Vispa grädden.
Vispa äggvitorna till ett hårt, vitt skum.
Rör i äggulor och socker i grädden.
Blanda till sist i äggvitorna. Blanda noga.
Jag smaksatte sedan min glass med äkta ekologiskt vaniljpulver.
Häll upp på burk och ställ i frysen. Rör om flera gånger med 20-30 minuters mellanrum. Ju fler gånger man rör desto bättre konsistens.

Glassen serverades sedan med varm rabarbersås och rabarberna plockades så klart från mina föräldrars trädgårdsland.

3-4 stjälkar rabarber
1-2 dl rå- /rörsocker
2 msk vatten

Skala och skär rabarberna mycket tunt och lägg i kastrull tillsammans med vatten och 1 dl socker. Koka upp under omrörning och koka tills rabarberna är härligt mosiga. Smaka ev av med mer socker. Den ska vara ganska söt. Koka ihop till en syltlik konsistens och låt er väl smaka.

2 kommentarer:

  1. Det lät gott! Men varför använde du inte vaniljstång, mer naturligt kan det väl inte bli?

    SvaraRadera
  2. Jag stod och tittade på vaniljstången ett tag innan jag hittade denna lilla burk med vaniljpuder och tänkte, "Vad bra, ett helt naturligt vaniljpuder. Enklare att använda än hela stången". Vaniljstång är fantastiskt att ha när man kokar saft, sylt och marmelad för då kan hela stången koka med och sen tar bort, men nu skulle jag bara blanda i lite vaniljsmak i glassen utan att få med massa tillsatser som finns i vanillin- och vaniljsocker. Då tyckte jag helt enkelt att det var ett bra alternativ.

    SvaraRadera