måndag 4 april 2011

Värdefull tid men inga rengöringsmedel

     Idag har jag varit rätt så effektiv faktiskt. Jag började med att gå upp kl 06.20 när Alva vaknade. Hon har dragit på sig en dålig vana att vakna väldigt tidigt på mornarna och jag har ingen aning om vart hon har fått det ifrån, för varken jag eller Jimmy är särskilt morgonpigga. I alla fall, jag gick upp och satte på kaffe och kokade min gröt och plockade fram frukost till min äckta hälft medan lilltösen låg på golvet och förnöjt tittade på. Vi åt frukost tillsammans innan Jimmy som vanligt rusade iväg till jobbet och sedan hann jag med att springa ner i källaren och slänga in blöjor i tvätten, springa upp igen och göra mig i ordning, bädda sängen, plocka undan disken och springa ner i källaren igen och flytta över blöjorna till torktumlaren innan det var dags för lilla A:s frukost; 2½ msk havregrynsgröt och så mycket bröstmjölk hon ville ha. Efter detta tog jag tag i att dammsuga lägenheten och städa toaletten och slänga i en maskin tvätt. Men sen var både Alva och jag trötta så vi la oss att vila en liten stund. Det är så rogivande att ligga och lyssna på sin dotters djupa andetag och känna hennes lilla hand mot min kind. Det är inte mycket som är bättre än det.
     Till middag åt jag en tomatsoppa med räkor och fetaost och medan jag avnjöt den damp det ner en hög med reklam på hallgolvet, vilket påminde mig om att planera veckans middagar så att vi kunde gå och handla, vilket vi gjorde när både jag och Alva ätit oss mätta. När vi sedan kom hem var det hög tid att börja på maten så att vi kunde äta när Jimmy kom hem – det blev köttfärssås och spaghetti.
     Det är skönt att hinna med så mycket på dagen, eftersom man då kan sitta och prata och ta det lite lugnt när hela familjen är samlad. Sådan tid är värdefull.
     Nu är jag trött och ska gå och lägga mig. Jag hade egentligen tänkt fortsätta på gårdagens tema och skriva om alternativa rengöringsmedel, men det får väl bli imorgon. Nu vet du istället lite om hur mina dagar kan se ut.
     Sov gott!

1 kommentar:

  1. Hej Marie!
    Vad duktig du är som hinner så mycket...jag är inte där ännu...håller som bäst på att finna rutiner med två små barn...
    Och A äter havregrynsgröt? Inte dåligt...
    Kram från Bodil

    SvaraRadera