lördag 2 april 2011

70-talskoftor och tvättnötter

Wups, jag har visst inte skrivit på flera dagar. I onsdags åkte jag hem till mina föräldrar i Mullsjö och är fortfarande kvar här, så nu vill jag ju passa på att prata, spela spel och umgås med familjen, därför har det helt enkelt inte blivit av att jag har skrivit något. Men nu sitter Fru AnnaMarie här framför datorn igen och har så mycket som hon vill berätta, men jag ska försöka hejda mig, annars skriver jag en hel roman som ingen orkar läsa.
Igår var jag och min kära far i Huskvarna på Erikshjälpens second-hand och den var helt underbar. Stort och fint var det och inte alls stökigt som det kan vara på en del sådana ställen. Man kunde gå hur länge som helst och bara titta. När jag kom fram till 50- 60- 70- och 80-talshyllan blev jag helt lyrisk. Så mycket fina grejer. Jag köpte två koftor och två mössor till lilltösen och en kjol till mig.



Sen köpte jag en fin gul- och vitrutig påskgardin som jag ska ha i köket, men den får du inte se kort på förrän det är dags att hänga upp den.
Och tvättkorgen är full som vanligt, blöjorna går ju åt som smör i solsken. Jag blev så glad när det var flera som skrev och berättade att de är intresserade av att testa tygblöjor. Men då känner jag att jag måste skriva och berätta om vad man kan använda för tvättmedel också. Utbudet av tvättmedel är enormt, men i de allra flesta av dem finns kemikalier som varken är bra för dig, din familj eller för miljön. Därför har jag börjat använda så kallade tvättnötter.


Dessa nötter, som egentligen är en frukt, innehåller saponiner som är naturens egna tvättmedel. Och eftersom det är en frukt behöver du som är nötallergiker inte vara orolig. Jag brukar lägga 5-7 halvor i en strumpa, knyta ihop den och lägga den i tvättmaskinen tillsammans med tvätten. Jag använder inget sköljmedel, men kan däremot hälla lite ättika i facket för sköljmedel om till exempel blöjorna behöver fräschas upp. Tvättar jag vittvätt häller jag en msk bakpulver i facket för tvättmedel, så blir kläderna vita och fina. Samma "nötter" kan användas flera gånger, och när de är urtvättade kastar man dem på komposten. De fungerar faktiskt förträffligt. Jag var rätt skeptisk i början, men tvätten blir faktiskt ren. En del fläckar som är svåra att få väck, gnider jag in med naturlig olivoljetvål innan de åker in i tvättmaskinen, så är de helt borta sen. Jag kan rekommendera att du går in på Tvåleriets hemsida, där du både kan hitta mer information och beställa egna tvättnötter.
Ett avkok från dessa tvättnötter sägs även kunna användas som hårschampoo, diskmedel, husdjurstvätt, rengöringsmedel, bilschampoo och för att skydda växter från bladlöss och liknande. Detta har jag dock inte testat än så jag vet inte om det fungerar, men återkommer när jag gjort det.
     Nu är det dags att bege sig till tåget som ska ta mig och Alva hem till Osby igen, så tills nästa gång, ha det så gott.

4 kommentarer:

  1. Glömde berömma din underbara kjol när vi sågs. Misstänkte att den var andra hands fynd. Den gula koftan var oxå söt. Själv fyndade jag på nya PK´s second hand i lördags. Hittade in mörkblå kofta till Sixten i storlek 74 (68). Har upptäckt att barnkläder oftast krymper en storlek. Sen har vår prins ärvt sin fars långa armar.
    Idag budade jag på några pocket tygblöjor på tradera och vann. Så snart ska jag ge mig in i samma värld. Har köpt 70tals inspirerat tyg som jag tänkte sy vikblöjor av. Ska bara fixa snappis.. frågan är vart? Tror jag börja med att tvätta.

    SvaraRadera
  2. Härligt! Vad är det för material på tyget till vikblöjorna? Hör gärna av dig om hur det fungerar. Snappis kan du få tag på på hemsidan jag tipsade om i förra inlägget - tygisar.se tror jag att det var. Lycka till!
    Jo, kjolen var också ett fynd. Riktigt roligt när man hittar sånt man gillar som dessutom passar.
    Vi hörs. Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Hej! Det var bomullsfrotté á la 70tal. Kanske inte bästa men något att testa med.
    Ska gå in och kolla lite senare på tygisar.
    Ha de gott ni med.

    SvaraRadera
  4. Jag beundrar att du verkligen använder tygblöjor och får det att fungera med tvätt och allt...
    Motvilligt måste jag erkänna att det gör inte jag...
    Kram från Bodil

    SvaraRadera