tisdag 5 april 2011

Miljö- och människovänliga rengöringsmedel

     Just nu ligger lillan ute på balkongen och sover. Vi har varit på föräldracafé på förmiddagen, så hon är väl trött efter det. Det ser så fridfullt ut när ett barn sover, så fullkommligt avslappnad att man nästan själv blir lite dåsig. Men hon sover inte mycket på dagarna. Max 30 minuter per gång och oftast bara två gånger om dagen, kanske tre om det har varit något speciellt. Så man får passa på under de minutrarna att göra allt som man inte hinner med annars, för sen är det full fart. Hon kan inte krypa eller gå än, men när hon väl kan det sen så kommer det gå undan.  Och jag som tycker att jag har fullt upp nu.
     Eftersom vi har en liten nu som stoppar allt i munnen, och det som inte får plats i munnen slickar hon på, tycker jag att det är extra viktigt vad jag använder för rengöringsmedel. Innan skurade jag alltid golvet med starka medel, som visserligen var svanenmärkta, men när jag läste på innehållsförtäckningen gick det knappt att uttala alla kemikalier som fanns i. Jag ger därför inte mycket för svanenmärket, kriterierna har blivit så låga så nästan alla förpackningar pryds av den lilla gröna svanen idag. Nu har jag istället några droppar ättika i skurvattnet, eller möjligtvis Grumme Grönsåpa, som är en naturprodukt och dessutom tillverkad i Sverige. Så nu gör det ingenting att Alva slickar på golvet, borden, byrån, sängen, stolarna osv. Ättika går även bra att använda när du putsar fönster eller städar toaletten eller när det är dags att avkalka kaffebryggaren.


     Bakpulver är också en väldigt användbar produkt. Till exempel om vattnet rinner ner sakta i handfatet eller i diskhon, då låter jag ett par matskedar bakpulver verka i några minuter innan jag häller på kokhett vatten, så försvinner oftast det som täppte till.
     Om du har fler förslag på miljövänliga och människovänliga alternativ till rengöringsmedel får du gärna skriva och berätta om det.

5 kommentarer:

  1. Hej! Provade bakpulvret.. funkade sådär! Tror att det gått för långt. Tror Daniel får skruva isär och rensa (rörmokare som han är).
    Till något annat, tygisar.se säljer inget längre. Men efter en timmer sökande hittade jag en svensk sida där man kan beställa snappisar. Alvehamn.se de har en butik i Gnesta oxå. Gå in och kolla du. Är inne där nu och ska beställa lite grejer.
    Ha de gott. (det har vi, bakade gott bröd idag. Det doftar underbart!)

    SvaraRadera
  2. Med risk för att bli "lynchad" så körde jag med kaustiksoda i avloppet nu på morgonen...Vad effektivt det var...men miljövänligt...TROLIGTVIS INTE!!!

    SvaraRadera
  3. Vid stopp i avloppet - "Använd inte kemiska medel som till exempel propplösare eller kaustiksoda. Kaustiksoda är mycket skadligt för miljön och innebär dessutom en hälsorisk. Om kaustiksoda ligger kvar i vattenlåset riskerar den som ska rensa rören att få det på händerna eller i ögonen, vilket kan ge svåra skador. Sodan förstör även avloppsrören genom att bilda en hinna i rören som gör att de blir ännu trängre" - www.brfpalett.se/gor-det-sjalv/vatten-och-avlopp-603694

    SvaraRadera
  4. Soptunnor eller sophinken under vasken får då och då en stund med ättika och vaniljsocker här hemma. Odörer försvinner på ett kick! Perfekt! Jag häller en skvätt ättika, en skvätt vatten och en dutt vaniljsocker i hinken och låter det stå över natten. På morgonnen luktar hinken helt ok igen :o) Vaniljsockret fyller endast den funktionen att doften blir fräschare i köket under natten och sedermera under diskhon.

    I avloppet kan man också med fördel använda citronsyra. Om det inte gått för långt, vill säga...

    Nu inför vår/sommar när myrorna kommer fram, så hittar de ibland vägar som är mer eller mindre trevliga/lämpliga för oss människor... ANVÄND INTE MYRR ELLER LIKANNDE HEMSKHETER! Jag använder kanel och strör det längs myrornas autostrada - det fungerar utmärkt! De små liven finner då andra vägar utan att ta skada...de är ju nyttodjur, de också... Ja, lite känsla av risgrynsgröt får man, men vad gör väl det mot att sprida gifter???
    Kram från Bodil

    SvaraRadera
  5. Härliga tips, Bodil. Dem ska jag genast anamma.
    Och Julia, dig har jag missat att svara. Vad bra att du hittade en annan sida. Den ska jag genast kolla in. Har du testat än? Fungerar det? Vi fich hålla på ett litet tag innan vi fick snitts på vikningen, men när vi väl fått kläm på det funkar det jättebra.

    SvaraRadera