fredag 8 april 2011

Vår matkultur = skruttig natur

     Mat - det är ett ämne som jag kan skriva och prata om i all oändlighet tror jag. Och det finns nog ingenting som kan göra mig så frustrerad som när jag tänker på vår oansvarliga matkonsumtion. Ingenting gör mig så ledsen och upprörd som när jag går i våra stora och fina supermarkets som väller över av olika sorters marmelader, frukostflingor, safter, spannmål, pålägg osv. Här kan vi gå och välja och vraka mellan olika typer av samma sorts mat helt utan att anstränga oss, medan det i andra delar av världen finns barn och vuxna som får slita hårt och som blir glada bara de får smaka en smula bröd den dagen.


     Visste du att det går åt en yta lika stor som hela Sverige för att producera den mat som vi bara slänger? 900 000 ton fullt ätlig mat slängs i Sverige varje år. Produktionen av den maten släpper ut lika mycket koldioxid som 460 000 oljeeldade villor. Mat slängs bara för att vi inte orkar, vill eller kan ta hand om våra rester och på grund av det bidrar vi med skyhöga mängder växthusgaser.
     Och då kommer vi till svenskarnas enorma köttkonsumtion, närmare bestämt 80 kg kött per person och år. Det kan jämföras med indierna, som äter 5 kg kött per person och år.
     Lantbrukets djur äter upp ca 40 % av världens spannmål, och en stor del av världens baljväxter utnyttjas på samma sätt. Samtidigt som 800 miljoner människor i världen är allvarligt undernärda exporterar fattiga länder utmärkt människoföda till i-länderna, som istället använder maten som djurfoder. När nyttig, god och näringsrik mat tar omvägen via djuren går 80-90% av näringen förlorad. Vi berövar världens fattiga på värdefull mat, bara för att vi ska kunna äta en saftig köttbit varje dag.
     Köttproductionen kräver dessutom minst tio gånger så mycket mark som den vegetabiliska odlingen med motsvarande närings- och energiinnehåll. 4 000 kvm åkermark kan producera 9 000 kg potatis per år, men bara 70 kg kött.


     Nu känns det som att jag bara rabblar upp massa fakta, och det tyckte jag var supertråkigt när läraren i skolan gjorde, vilket ledde till att jag slutade lyssna. Men jag hoppas att du har orkat ta dig igenom denna text i alla fall och att det har gett dig en tankeställare. Det finns mycket mer att säga om detta, så räkna med att jag återkommer med mer fakta. Tills dess kan du göra en liten insatts för miljön och för dina medmänniskor på andra sidan jorden. Laga vegetariskt åtminstånde en gång i veckan (se recept här till höger) och gör något för någon som har det sämre ställt än du här.

3 kommentarer:

  1. Hej Marie! Ditt recept låter mums...påminner om ett jag har men..ja...det innehåller kött. Men det är ju enkelt att byta ut. Intressant med det du skriver. Vilken/vilka är dina källor till all info? Jag frågar för det är intressant att veta om jag vill läsa vidare...
    Kram från Bodil

    SvaraRadera
  2. Mycket har jag hämtat från www.vegetarian.se/Kottfolder.html. Sen kan jag rekomendera boken "100 sätt att rädda maten" där jag också har hämtat en del inspiration. Tyvärr kommer jag inte ihåg författarens namn just nu. Kommer jag på fler källor ska jag meddela dem, men jag har snappat upp lite här och lite där så jag har svårt att säga exakt vart jag hämtat det.
    Roligt att du är intresserat.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Har även hittat en del på http://www.vegetariskmat.se/.

    SvaraRadera