onsdag 27 april 2011

Fint i fönstret


     Nu när påsken är slut kommer här en bild på min fina påskgardin som jag inhandlade på Erikshjälpens second hand i Huskvarna. Jag har en viss förkärlek till rutigt, så i köket har jag nu en gulrutig gardin till påsk, en rödrutig gardin till jul och en grönrutig gardin till vardags.


     På fönsterbrädet sen står den här lilla skönheten. Om många år hoppas jag på ett stort och fint äppelträd som bär mycket frukt.
     Om du vill testa att så äppelkärnor ska du lägga dem på fuktigt papper i en burk i kylskåpet. Där ska de ligga tills de börjar gro, vilket kan ta upp till 3 månader men för mina kärnor tog det bara tre-fyra veckor. Sen är det bara att sätta ner dem i jord och ge dem mycket kärlek och lagom med vatten.
     Jag tycker att det är helt makalöst häftig att det får rum så mycket växtkraft i en sådan liten kärna. Mitt nästa projekt blir att sätta paprikakärnorna från den gula paprikan som för tillfället bor i mitt kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar