onsdag 20 april 2011

En broder mer

     Just nu håller jag på att läsa Gunilla O. Wahlströms "Andra boken om Kirre - om ensamhet, kamp och försoning". Det är en fantastisk skildring av ett trasigt barns uppväxt hos sina fosterföräldrar. I denna bok stod en dikt av Stig Dagerman med, som jag tänkte dela med mig av här.


En broder mer


Jorden kan du inte göra om.
Stilla din häftiga själ.
Endast ett kan du göra:
En annan människa väl.


Men detta är redan så mycket
att själva stjärnorna ler.
En hungrande människa mindre
betyder en broder mer.


     Läs den igen och fundera på vad den säger. Jag tänker inte skriva om vad jag kände när jag läste den, för då riskerar jag att förstöra den för dig. Istället ber jag dig läsa den en sista gång och låta den landa i ditt hjärta.

1 kommentar:

  1. Så fin...ja, rent utav vacker...men jag blir "nyfis" på vad DU tänkte...förstöra dikten...hm...hur?...som sagt..."nyfis"... :o)

    SvaraRadera