måndag 18 april 2011

Botemedel för hungriga magar

     Igår bakade jag surdegsbröd med surdeg som enda jäsmedel. Jag började förresten bakandet i lördags, men igår kväll gräddades brödet, och idag när jag skar upp det fick jag blåsor på händerna. Det säger väl lite om hur det lyckades. En stenhård yta och ett surt innehåll. Jag är inte säker på om jag gillar det eller inte. Ena stunden tycker jag att det är jättegott, andra stunden är det bara syrligt (maken gillade det inte alls). Då ska också tilläggas att jag inte är helt säker på att jag har lyckats med surdegen. Den växte och blev jättefin, men sen lade det sig en gulbrun vätska över alltsammans, och det lucktar inte mumma direkt. Jag tänkte att jag ska sticka hem till svärföräldrarna och luckta på deras surdeg idag eller imorgon, så att jag har något att jämföra med. En sak är i alla fall säker, ska jag baka detta bröd igen kommer receptet att förfinas en aning, så att det smakar lite mer och att ytan inte blir riktigt så krispig.

Bilden är lånad,
 men mitt bröd såg ungefär ut så här,
fast lite tjockare yta.

     Nu tänkte jag fortsätta på mitt förra inlägg, och skriva lite om vad jag gör för att försöka påverka världens situation med hungersnöd och törst till det bättre. Här om dagen satt jag och bildgooglade och skrev in ordet "hunger" i textrutan. Testa det! Jag själv satt framför datorn och grät en lång stund och förebrådde mig själv för att jag nyss ätit en stor och härlig macka trots att jag egentligen inte var direkt hungrig. Jag hade bara inget bättre för mig. Orättvisa råder verkligen i världen!
     Vi kan alltså börja med vårt förhållande till mat. Vi här i västvärlden äter inte längre för att hålla oss vid liv.


Mat är idag minst lika mycket ett tidsfördriv, en konstart, ett sätt att umgås, en tröst när det är jobbigt eller en klassfråga. Jag själv håller för tillfället på att fundera över hur mycket samvetet tillåter att jag "lyxar till det". Visst är det helt okej att äta goda och fina middagar, att lyxa till det med en ostbricka lite då och då och att köpa hem lite lördagsgodis ibland. Men man kanske ska se till att det blir vid några få utvalda tillfällen så att man verkligen känner att det blir speciellt. Och jag ska helt sluta upp med att småäta för ätandets skull. Det är varken bra för kroppen eller för världen. Nu kanske du frågar vad det gör för skillnad för barnen i Afrika om jag äter en smörgås extra eller inte. Men jag ska säga dig, att det gör stor skillnad. För det första, vänjer jag kroppen vid att äta mer än den behöver, kommer det att fortsätta och fortsätta och min kropp kommer efter hand att kräva mer och mer mat, vilket i längden gör att jag måste konsumera mera. Det i sin tur gör att Sverige importerar ännu mer mat från fattiga länder, som de själva hade behövt för att föda sin egen befolkning. Jag vet att de länderna är beroende av exporten för att få pengar, men eftersom vi importerar så mycket mer mat än vi behöver, som vi sen bara slänger eller kanske äter bara för ätandets skull, tycker jag att det känns som att vi berövar de hungriga på värdefull mat. Den är ju så mycket mer värdefull för dem än vad den är för oss som aldrig behöver vara hungriga. Om endast jag tänker på detta gör det bara en liten skillnad i det stora hela, men om jag försöker påverka mina nära och kära och de i sin tur försöker påverka sina nära och kära kanske vi kan göra den här världen lite bättre för väldigt många.
     Sen har vi det här med vatten. Om alla människor på jorden hade konsumerat 80 liter vatten var per dag skulle vattnet räcka till alla. Vet du hur mycket vatten vi i Sverige konsumerar? 180 liter per person och dag. Det är hundra liter vatten för mycket, varje dag, alla dagar om året, bara för en person. Så nästa gång du har tänkt ta en lång och härlig dusch, försök komma ihåg att det finns de som dör av törst. Och nästa gång du ska diska, gör det inte under rinnande vatten utan tappa upp lite diskvatten i hon istället. Du som har villa, samla upp regnvattnet från takrännorna och använd det till att vattna dina blommor och rabatter istället för att ta rent vatten från kranen. Men det som gör mest skillnad är ändå om du äter mer vegetarisk kost, för köttproductionens djuren kräver enorma mängder vatten. I USA, till exempel, beräknar man att hälften av landets vattenkonsumtion går till nötkreaturen.


     Vi kan förändra situationen i världen, om vi bara vill. Visst, det kommer kosta lite bekvämlighet och lite välfärd. Men frågan är om det inte är värt det om vi kan rädda livet på mängder av människor.

1 kommentar:

  1. Jag tänker verkligen till när jag läser detta...ingen nyhet förvisso men vad GÖR JUST JAG...det är ingen mening att läsa, inse/komma till insikt och bejaka (förvisso ett steg i rätt riktning)...det som verkligen räknas är hur JUST JAG AGERAR...och jag gör inte alltid som jag vill, det skall erkännas...

    SvaraRadera