måndag 28 mars 2011

Tickande klockor och tygblöjor

Tiden går verkligen jättefort. Du som har barn vet vad jag talar om. Det känns som att det var alldeles nyligen vi fick det otroligt omvälvande och efterlängtade beskedet att vi skulle bli föräldrar. Och nu sitter vi här med en fem månader gammal flicka och försöker få henne att börja äta gröt.
Som du kanske märkt på de andra inläggen bryr jag mig väldigt mycket om miljön, och vad jag snabbt insåg när lillan kom var att det inte alls är klimatsmart att få barn. Det är blöjor och kläder, leksaker och tvättlappar, vagn och barnstolar osv. Och framför allt är det en ny liten skapelse som så småningom själv kommer att påverka och påfresta miljön. Men vi bestämde oss för att i alla fall vara så snälla som vi bara kunde mot vår vackra jord.
Så klart har vi köpt eller fått det allra mesta till lillan i andra hand. Som sagt, de växer ju så fort de små liven, så de hinner knappast slita på sina kläder, vagnar eller barnstolar. Därför går det att hitta jättefina och fräscha barngrejer på blocket och second-hander.
Sen har hon redan från första stund fått använda tygblöjor. Äckligt, kanske du tycker, men det har faktiskt fungerat ypperligt, och tänk vad mycket pengar vi sparar genom att slippa köpa hem kassavis med blöjor. Och för att inte tala om vad lite sopor det blir jämfört med engångsblöjor. För att underlätta tvättandet av blöjorna har hon dessutom, tro det eller ej, gått på pottan sen hos var tre månader. Det fungerar också fint. Visst är blöjorna blöta när vi byter dem, men för det mesta både kissar och bajsar hon i pottan, och det är väldigt sällan hon bajsar i blöjan. Detta underlättar förstås rejält när det är dags att tvätta.

                                                  Så här ser det ut hos oss flera gånger om dagen. Det gäller att ha tålamod.

För dig som vill ha tips på hur du kan potträna ditt spädbarn kan jag berätta hur vi gjorde. Lillan fick ligga mycket naken de första tre månaderna, och var gång vi såg att hon kissade eller bajsade gjorde vi ett speciellt läte. Vi gjorde ett sss-ljud, men det går nog bra med vilket som helst. Sen, när hon blivit något stabilare i kroppen, höll vi henne över toaletten eller pottan och gjorde samma sss-ljud, och jag ska säga att jag är förvånad över hur fort hon greppade det. Redan första veckan satt hon på pottan och tog i för kung och fosterland. Men det gäller ju att ha tålamod förstås, och att inte ha för stora förväntningar. Man får inte bli alltför besviken när de bajsar ner hela skötbordet efter att ha suttit på länge på pottan utan resultat.
Så, lycka till med pottränandet där ute. Nu är klockan alldeles för mycket och jag ska gå och lägga mig så att jag orkar upp sen när lillstumpan vill ha mat.

3 kommentarer:

  1. Fantastiskt! Och vilket bra tålamod ni har! Jag ska oxå köra tygblöjor med nästa knodd. Kände att jag inte hade någon ursäkt när vi till och med har egen tvättmaskin. Vilka blöjor har ni kört med?
    /JimmykusinenSofie

    SvaraRadera
  2. Hej AnnaMarie! AnnaJulia här.. Tänk att vi båda är mammor. Det där med tygblöjor har jag funderat på en tid. Min Sixten skulle nog oxå må gott av det. Vilka märken använder du? Vad rekommenderar du?

    SvaraRadera
  3. Jag har lite olika blöjor, men de allra smidigaste och billigaste är vikblöjorna. Ett enda tygstycke, ca 75x75 cm, som man viker till en blöja. Jag kan rekommendera att ni går in på http://www.tygisar.se/. Där får ni tips på hur ni kan göra egna blöjor, hur man viker en tygblöja och man kan även skicka efter blöjor. Jag har även formsydda blöjor, eller allt-i-ettblöjor, men de är svindyra, så de rekommenderar jag inte även fast de fungerar jättebra. En annan hemsida som ni kan besöka är http://www.ekogarderoben.se. Där finns det mesta.
    Härligt att ni blir sugna på att använda tygisar. Både jag och moder jord blir glada.

    SvaraRadera