torsdag 24 mars 2011

Så närproducerat och ekologiskt som det kan bli

     Idag har jag satt ner äppelkärnor, apelsinkärnor och persiljefrön i jord. Det tycker jag är jättespännande. Tänk att så små ting kan besitta sådan växtkraft. Det är fascinerande. Jag är inte mycket för blommor och sånt, till och med de mest tåliga växter dör för mig. För mig känns det så onödigt att hålla på att vattna dem, de ger ju ingenting tillbaka. Däremot grönsaker, örter, frukter och bär tycker jag är väldigt roligt. Där får man verkligen lön för mödan, sen när det är dags för skörd.
     Så här såg vår balkong ut för ett par år sen. Härligt! Där hade vi tomater, sallad, jordgubbar, gräslök, oregano, timjan och basilika. Så gott att kunna gå ut och hämta färska örter till maten. I år blir det nog dock inte så här fint. Min man och jag är i villatankar och hoppas på att hitta ett fint hus att göra till vårt hem, och då spar jag på krafterna till vår jättestora trädgård istället. Drömmen är att ha en alldeles egen köksträdgård och odla egen potatis, sallad, gurka, tomater, morötter, bönor och kål. Dessutom vill jag ha fruktträd och bärbuskar så att jag kan safta och sylta också. Mer närproducerat och ekologiskt än så kan det väl knappast bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar