fredag 25 mars 2011

Lurad av mathandlare

Jag är riktigt besviken och en aning arg på en viss mataffär idag. Jag behöver ju inte säga vilken, men namnet är på tre bokstäver och de två sista är C och A. Igår var jag nämligen och handlade lite inför helgen och bland annat hade vi slut på pålägg, så det skulle jag köpa. Eftersom min man äter ganska mycket mackor när han jobbar, både till första frukosten och andra frukosten och ibland även till middagen, så tänkte jag köpa någon vettig skinka utan massa tillsatser. Så kommer jag då till charken och frågar om de har någon bra skinka till mig, varpå tjejen bakom disken säger ”Ja, den här skinkan innehåller inga E-ämnen och inget socker och den är inte pressad”. Det lät ju jättebra, tänkte jag, så jag köpte ett hekto. Men när jag kommer hem och läser på etiketten hittar jag inte mindre än 7 stycken E-ämnen, varpå fyra är förtjockningsmedel eller stabiliseringsmedel. Nu är jag ingen expert på området, men detta tyder jag som att skinkan är pressad, för varför skulle man spruta in förtjockningsmedel i en redan fast skinka? Antingen har hon alltså satt på fel etikett eller ljugit mig rakt upp i ansiktet och det tycker jag inte om. Jag ska därför gå dit idag och fråga, lugnt och resonligt, vad det är som har blivit fel och snällt be om ett nytt hekto skinka - UTAN E-ämnen. Men efter det ska jag bojkotta köttet i affärerna och istället köpa från gårdarna här utanför Osby. Det kanske är något dyrare, men då vet jag i alla fall att det är vettigt kött och att djuren har fått beta ute.
                                                                
Om du inte har möjlighet att köpa kött från gårdar nära dig skulle jag vilja uppmuntra dig att fråga efter kött utan tillsatser och gärna ekologiskt också. Ju mer vi frågar efter det desto bättre kommer utbudet och priserna att bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar