lördag 9 juli 2011

Dålig utdelning

    Endast en ynka liten fluga gick i fällan och resten lever fortfarande gott i och under vasken. Jag kanske ska pröva Fun Light som min syster så snällt tipsade mig om. Myror dör nämligen av Fun Light och det är inte bara det att de drunknar, för det fungerar inte med vanlig saft. Då kan man ju börja fundera över vad det är vi häller i våra barn. Light-produkter är ett stort NO-NO hos oss. Inga sötningsmedel i mitt hem som både ökar sötsuget och tros kunna orsaka cancer. Det blir även riktigt smör, riktig creme fraiche och riktig vispgrädde och inga blaskiga lättvarianter som istället innehåller stabiliseringsämnen och konsistensgivare. Mycket bättre med äkta vara, och så kan man istället ta lite mindre.

6 kommentarer:

  1. öl funkar på bananflugor annars

    SvaraRadera
  2. man ställer fram glas, så dras flugorna dit. Sen blir de fulla och kan inte ta sig upp, så då drunknar de. Brutalt, men effektivt ;)

    SvaraRadera
  3. Ja, det låter rätt brutalt, men är det effektivt kan jag mycket väl tänka mig att testa det. Tack så mycket för tipset!

    SvaraRadera
  4. Bli av med bananflugor - gör en väl avvägd blandning av saft, ättika och lite diskmedel. Blanda och ställ i en skål.
    Bli av med myror - strö kanel där du inte vill ha myrorna.
    Båda tipsen är väl beprövade av mig här hemma och fungerar. Kanelen strör jag ut där våra små myror har sin vandringsled. De väljer då en annan vandringsled, där de inte är i vägen. Fint. Visst luktar det lite risgrynsgröt men det är bättre än en massa gifter som kan drabba våra barn eller våra katter, ja, eller gå ner i jorden och där lagras...usch... Kram från Bodil

    SvaraRadera
  5. Såg nu att du redan hade tipset om saft/ättika/diskmedel...läser nu dina inlägg från de senaste och bakåt, därav att jag inte såg ditt föregående inlägg före detta...konstigt att det inte fungerade... Kram från Bodil

    SvaraRadera
  6. Tack för tipsen Bodil. Jag väntade mig kanske resultat lite för sanbbt, för nu när kopparna med ättika har stått ett tag är de faktiskt ganska fulla med bananflugor, så häxblandningen fungerade faktiskt.

    SvaraRadera