onsdag 8 juni 2011

Veckans vegetariska v.21-22

 
Nässelsoppa

4 pers

ca 3 liter nässlor
buljong
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
½ röd chilifrukt
salt
svartpeppar
cayennepeppar


Skölj nässlorna i vatten. Lägg dem i en kastrull och slå på buljong så att det täcker nässlorna. Fyll på med vatten om det inte räcker. Det går så klart bra att använda buljongtärning och vatten, men jag gillar inte alla tillsatser i tärningarna, så jag brukar använda buljong som jag själv har gjort. Koka upp och låt sjuda i 5 minuter. Om du vill ha soppan lite grövre tar du nu upp nässlorna med en hålslev och hackar dem, annars kan du mixa alltihop sen. Lägg tillbaka de hackade nässlorna i kastrullen. Nu kan du även hälla bort lite vatten beroende på hur tjock du vill ha soppan. Själv gillar jag matiga soppor som är ordentligt tjocka utan att för den skull bli puré, så jag brukar hälla av en del vatten. Hacka lök, vitlök och chilifrukt och lägg i soppan. Tillsätt 2 tsk salt och peppar efter smak. Låt puttra i 5 minuter. Mixa soppan slät om du vill ha en slät soppa. Smaka av och salta och peppra och efter tycke och smak.
Servera med kokt ägghalva och kanske en klick matyoghurt.

2 kommentarer: