tisdag 14 juni 2011

Havremjölk

     Idag har jag gjort min egen havremjölk. Jätteenkelt och dessutom billigt, ca 3 kr/liter, och då är den ändå gjord på ekologiska råvaror. Receptet har jag fått från Clara Lidström.
     För 1 liter mjölk mixar du 3 dl havregryn, 15 dl vatten, 3 msk neutral olja och en liten nypa salt. Detta hälls sedan i en silduk...


...så att vätskan får rinna igenom. Rör om då och då eftersom duken klibbar igen annars.

     Förvaras sedan i väl rengjorda flaskor i kylskåpet. Mjölken behöver skakas innan användning och kan sen ersätta vanlig mjölk i bakning eller drickas som den är. Jättegott!

2 kommentarer:

  1. :) Jag kom också till skott idag faktiskt, efter att ha tänk på det sedan hon publicerade det. Vi mixade ner vår i eftermiddagssmoothien, bra för de magar i familjen som inte riktigt pallar komjölk.

    Ellinor

    SvaraRadera
  2. Precis. Jag tänkte koka välling till lillan på min havremjölk. Sen trodde jag inte att det skulle gå att använda den i kaffet, men jag testade i morse och det gick alldeles utmärkt. Jimmy däremot tycker att mjölken smakar häst, så han avstår från den *ler*.

    SvaraRadera