måndag 13 juni 2011

Ekologisk tandkräm?

     Lilla liten är ju inte längre så liten. 7½ månad har hon hunnit bli och fyra gaddar har dykt upp i hennes lilla mun. Det första jag hörde när hon fått sin första tand var att jag direkt skulle börja borsta dem med barntandkräm, men jag har ändå bestämt mig för att bara borsta med vatten. Det gjorde min mamma på mig och jag har oförskämt bra tänder, enligt tandläkaren.
     Jag har inte gjort några större efterforskningar på vad tandkräm innehåller, men eftersom jag inte kan uttala hälften av grejerna, är min första tanke att det nog inte är några hälsosamma saker. Det finns ju trotts allt en anledning till att vi spottar ut tandkrämen efter att vi borstat dem, så jag tänkte vänta med tandkräm tills lillan är så pass stor att hon har vett att spotta ut krämen hon med.

     Är det någon som vet ifall det finns naturlig tandkräm? Och då gärna ekologisk sådan.

3 kommentarer:

  1. Hej Marie!
    I en del av min kemiundervisning brukar jag tillverka en del produkter som enkelt går att tillverka/framställa tillsammans med eleverna. De förstår verkligen mycket bättre vad det är det handlar om då. Jag kokar tvål, kokar mascara, kokar hårinpackning, blandar hudkrämer, läppcerat, kokar färskost mm - listan kan göras oändlig. Jag blandar också ihop tandkräm - mycket enkelt! Här kommer mitt "kemilektionsrecept" på hemmatillverkad tandkräm eller tandpasta:

    Ingredienser.
    •Krita (Kalciumkarbonat, CaCO3); som polermedel
    •Glycerin (Glycerol, C3H8O3) och/eller Sorbitol, C6H8(OH)6; som vattenhållande ämne.
    •Menthol el. dyl.; som smakämne.
    •Fluorfosfat (PO3F2-); som kariesförebyggande ämne.

    Vald vätska : här - vatten

    Inköpsställen.
    En tandkräm innehåller ett stort antal ämnen, vart och ett med sin speciella funktion.

    Kalciumkarbonat finns i krita eller kalksten. det köper du i pappershandlen eller hos Lantmännen.

    Glycerol, eller glycerin, köper du i en färghandel eller på Apoteket.

    Menthol finns i bla Fishermans friend (halstablett) som du köper i affären. Du kan också köpa koncentrat på Apoteket. Pepparmintsolja som finns i de flesta matbutiker går lika bra.

    Fluorfosfat finns som fluorskölj eller tablett. Detta köper du också på Apoteket.

    OBS!
    Tänk på att hemmagjord tandkräm bör brukas med försiktighet, ty kalken kan slipa väl mycket på emaljen.

    Det är viktigt att förstå att det kan ske en överdosering av flouridjoner och att man vet vilka effekter det kan få. Små barn ska INTE använda fluor!

    Gör så här.
    Blanda alla torra ingredienser noga i en bägare eller liknande kärl. Tillsätt vald vätska (vatten) droppvis mycket försiktigt under omrörning tills rätt konsistens uppkommer.

    Förklaring.
    De viktigaste beståndsdelarna i en tandkräm är slip- och polermedel, smakämnen och fluorfosfat. Slip och polermedlet som vanligtvis används i våra tandkrämer är kalk. Kalket har som funktion att slipa bort de beläggningar som innehåller karies framkallande ämnen som kan förorsaka hål i tänderna. Smakämnen används dels för att ge en bra smak på tandkrämen och en kvarvarande fräschhet i munnen. Fluorfosfaten finns av en enda anledning och det är för att fluoret skall stärka tändernas emalj.

    KEMI ÄR SÅÅÅ ROLIGT! :O)
    LYCKA TILL!
    KRAM BODIL

    SvaraRadera
  2. Men Bodil, vad roligt! Hade jag haft dig som kemilärare när det begav sig hade jag förmodligen älskat kemilektionerna istället för att ha föraktat dem. Tack för receptet, låter spännande. Om det inte är hemlighetsstämplat hade det varit mycket intressant att få recepten på det andra också. Men i så fall kan du ju maila det.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Kanske det... :o) Du får gärna mina "recept" vid tillfälle. Kramis Bodil

    SvaraRadera