torsdag 9 juni 2011

baka, baka, baka

     Idag har jag bakat mitt standardbröd som jag bakar varje vecka. Däremot brukar jag variera smaksättningen, för det är alltid kul med nya smaker.
     Just idag hade jag inga äpplen hemma, så jag tog 1 dl lingonsylt istället för ett rivet äpple. Sen smaksatte jag det ena brödet med 1 tsk fänkål och 1 tsk anis. Det är ju vanliga brödkryddor, men jag gillar smaken skarpt. Det andra brödet smaksatte jag å andra sidan med något som inte är så vanligt i bröd, nämligen 75 g mörk kvalitetschoklad som jag rev grovt. Det blev faktiskt riktigt gott.

     Chokladen innehöll ingen sojalecitin. Jag fick leta ett bra tag innan jag hittade en kaka utan, och när jag väl hittade det var den ganska dyr, men det är det värt. Just sojalecitin i sig är inte farligt och det går att framställa lecitinet på ett ofarligt sätt. Dessvärre är det pengar som styr och tydligen är det billigare att lägga bönorna i hexan som drar ut lecitinet. Självklart finns det sen rester kvar av hexanet i slutprodukten, och i höga doser kan det ge huvudvärk, yrsel, irritation och illamående. Men hur kroppen reagerar på alla olika gifter tillsammans som vi får i oss är outforskat, därför vill jag avstå från så mycket sådant som möjligt.
     Vi konsumenter har makten att förändra användningen av giftiga tillsattser i vår mat, men det kräver både kunskap och en stor dos vilja. Ett sätt är att bojkotta alla produkter med exempelvis sojalecitin i och fråga efter produkter utan denna tillsatts.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar