torsdag 19 maj 2011

Surdegsbröd x2

     Det doftar verkligen underbart när man bakar bröd. Precis så som ett riktigt hem ska dofta (min mamma bakade ofta bullar när jag var liten). Två surdegslimpor blev det igår, som vi smakade nu till frukosten. En med kirskålen jag plockade igår morse och en med russin och ingefära. Riktigt gott!



     Om du vill testa receptet, kommer det här:

Nyttigt surdegsbröd

2 bröd
Dag 1
1 dl kruskakli
1 dl linfrön
1 dl rågkross
1 dl grovt rågmjöl
4 dl mjölk
3 dl vatten
1 dl rågsurdeg

Dag 2
2 tsk salt
1 rivet äpple
17 dl ekologiskt vetemjöl

Koka upp kli, frön, kross, rågmjöl, mjölk och vatten i en kastrull. Ta sen bort från plattan och låt stå i ca 30 minuter. Blanda i rågsurdegen och täck med platsfolie. Låt stå över natten.

Rör ner salt och det rivna äpplet i smeten från dag 1.
Jag brukar sen dela på smeten och göra två olika smaker. Igår hällde jag 1 dl russin och rev lite färsk ingefära i den ena och blandade i grovt hackad kirskål i den andra. Sen kör jag degen var för sig i assistenten och tillsätter efter hand 8 ½ dl ekologiskt vetemjöl i vardera, men man kan ju lika gärna köra hela degen på en gång. Knåda degen i assistent i minst 10 minuter och fördela sedan degen i två brödformar. Låt jäsa i minst 1 timme under bakduk.
Skåra bröden med en vass kniv och baka i 225 grader. Använd termometer. Bröden är klara när de uppnår 96 grader.
Jag sänkte värmen i ugnen till 190 grader efter ca 20 minuter, då jag märkte att bröden redan fått ganska mycket färg.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar