fredag 20 maj 2011

Barnmat


     Här är lillstumpans middag för dagen; Potatis, palsternacka, kålrot och nässlor. Jag tycker att det är perfekt att koka, mosa och sen frysa in maten i istärningar. På så sätt kan man ta fram flera olika smaker och kombinera lite olika rätter för var dag. Än så länge äter hon bara rotfrukter till middag, men sen, när det är dags för olika kötträtter och baljväxter och det blir mer variation, då kan man ha små påsar i frysen med olika små mattärningar i och plocka fram olika varianter till middagarna. Allt är givetvis ekologiskt och/eller närproducerat.

     Det är så enkelt att göra egen barnmat. Bara att koka och sen mosa med en gaffel. Billigt är det också, speciellt om man jämför med den industritillverkade barnmaten. Wohu, det är dyr mat det. Och det känns tryggt att veta exakt vad man stoppar i sina små älsklingar också. För man ska inte sticka under stolen med att barnmatstillverkarna egentligen inte bryr sig om vad barnen får i sig, de är mest intresserade av att tjäna pengar. Och pengar tjänar man genom att sälja varor dyrare än vad de kostar att producera. Samtidigt är vi konsumenter inte villiga att betala hur mycket som helst, därför får tillverkarna så klart dra ner på kvalitén och på råvarorna.
     Min lilla Alva får heller ingen industritillverkad gröt eller välling även om livsmedelsverket rekommenderar detta. Innehållsförteckningarna är alldeles för långa och med tveksamma ingredienser. Istället får hon vanlig hederlig ekologisk havregrynsgröt som jag järnberikar själv med klippt persilja. Dessutom får hon antingen några droppar kallpressad ekologisk rapsolja i eller en liten klick riktigt smör. Detta serveras sen gärna med någon C-vitaminrik frukt så att kroppen får lättare att ta hand om järnet. Det skadar heller inte att ge lite olika gröter, kanske på dinkelflingor, hirsflingor eller rågmjöl.

4 kommentarer:

  1. Ser gott ut, men bebisar under ett år ska väl inte äta nässlor? Det finns mycket nitrat i nässlor som kan omvandlas till nitrit, vilket kan försvåra syreupptagningen hos små barn.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra att du sa det. Att man inte ska ge spenat eller mangold visste jag så jag var osäker på nässlorna eftersom det är lite samma typ av mat. Men när growingpeople.se skickade ett recept på nässelsoppa till barn så antog jag att det inte var nitrit i, så jag gav det eftersom det är rikt på järn. Inte heller på BVC har de sagt något om nässlor. Då sparar jag nässlorna tills hon är 1 år. Återigen, tack!

    SvaraRadera
  3. Hej hopp!
    Visst är det roligt att göra sin egen mat. Det gör jag också och nu har Erik börjat med lite smakportioner. Han äter mycket, men så är han stor också...
    Tänkte bara tipsa om ett par saker...
    spenat, rödbetor, bladselleri, nässlor och mangold innehåller nitrat som i kroppen omvandlas till nitrit, vilket försvårar syreupptagningen hos små barn. Man bör vara minst ett år innan man äter dessa grönsaker.

    Om du ska använda sötningsmedel i matlagning eller bakning så använd inte honung. Honung innehåller sporer som utvecklas till bakterier i tarmen. Bakterierna producerar ett farligt gift som kan göra spädbarn förlamade. Fast man behöver ju inte ge så små barn "sötelser", de är söta som de är :o) Ibland kanske man dock sötar något och då ska man inte använda honung om små barn ska äta...

    Kram från Bodil

    SvaraRadera
  4. Tack Bodil för tipsen. Det om bladsellerin visste jag inte. Det finns klart en del att tänka på när man göra egen barnmat, men så mycket roligare än burkmat, och jag föredrar att veta vad jag stoppar i min lilla goseplutt.

    SvaraRadera