onsdag 4 maj 2011

Älska dina matrester

     Som jag har skrivit tidigare slänger vi sjukt mycket mat i Sverige och det är varken bra för vår personliga ekonomi, för rikets ekonomi, för den globala situationen med svält och hunger eller för klimatets skull. Därför har jag idag lagat mat på gamla rester. En köttfärssoppa gjord på gammal egenhändigt gjord köttbuljong som jag fick över när jag kokade kalops en gång, nässelspadet som jag fick när jag förvällde nässlorna i helgen och köttfärssåsen som blev över för någon månad sen. Allt har förstås bott i min frys fram tills idag, då det äntligen kom till användning igen.


För att få soppan ännu lite mer matig rev jag ner en morot och en palsternacka också. Dessutom fick selleristjälkarna, som nästan höll på att bli för gamla, åka med. Soppa är superbra mat när man har grejer i kylen som börjar bli dåligt. I med allt i grytan bara och koka ihop till en fantastisk måltid, som sen serveras med ett gott bröd.

2 kommentarer:

  1. Hej! Rester blandat kan bli gott. Här om dagen blev påskskinkan, tacofärs och några ägg bli kvällsmat i Ölstorp. Gammalt bröd kan bli hemgjorda krutonger till soppan eller doppa brödet i äggsmet så blir det fattigariddare. Såg på "vad blir det för mat" han gjorde ströbröd av sitt bröd. Jag får rätt mycket bröd över.. eller snarare min man. Han äter inte gärna kanterna. Känns det igen? På ett sätt förstår jag honom, när man äter så mycket bröd som han är det nog rätt tråkigt att behöva äta halv torra kanter till lunch.

    SvaraRadera
  2. Eget ströbröd alltså, det låter intressant. Bara att smula sönder gammalt bröd antar jag?
    Fattiga riddare har jag heller aldrig gjort. Låter gott. Och tack för tipser med tacofärsen. Ett jättebra sätt att ta vara på kött som blivit över.

    SvaraRadera