måndag 21 mars 2011

Människor, miljön och en vacker framtid

I lördags var det min födelsedag. Jag har alltså blivit välsignad med lite drygt 26 år. 9498 dagar. 227 952 timmar. Fantastiska år ligger bakom. Tänk att just jag fick födas in i en kärleksfull familj i landet Sverige, där vi har det så oförskämt bra. Tänk att just jag har fått äta mig mätt varje dag. Att jag har haft möjligheten att gå i skola, och att överhuvud taget fått växa upp och vara frisk. Det är så lätt att glömma, men vi är verkligen lyckligt lottad som har det så bra.
Det är något som jag har börjat tänka på mer och mer, att vi som har det så bra faktiskt har ett ansvar för andra mindre lyckligt lottade. Mina val som jag gör här i Sverige påverkar hur barn, kvinnor och män har det på andra sidan jorden. Det finns någon som får betala dyrt för att jag ska kunna köpa en topp för 50 kr. Kaffet som är gjort av besprutade bönor, som jag dricker här i Sverige, har gett någon person livslånga skador eller till och med dödat någon. Här i Sverige använder jag rent vatten att ta långa, härliga och varma duschar i, medan det finns barn i andra delar av världen som törstar ihjäl.
Det är verkligen inte rättvist, men du och jag kan faktiskt göra skillnad. Vi kan göra världen lite bättre för väldigt många, om vi bara gör medvetna val. Den här bloggen är till för att inspirera oss till att förändra välden, och jag hoppas att jag själv ska få många härliga tips på vad jag mer kan göra för att rädda människor, rädda miljön och ge min lilla dotter är vacker framtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar