måndag 30 maj 2011

Trä istället för plast

     Det är något visst med marknader. Jag får en sådan barnslig lyckokänsla som bara kommer just när det är marknad, eller när jag tittar på Kajsa Kavat.
     I fredags var det Osby marknad, men tyvärr regnade det nästan hela dagen. Klockan halv tre slutade det dock att ösa ner och jag och lillan skyndade oss ut för att hinna gå en liten stund bland stånden innan de packade ihop.
     Jag hittade lite vackra träredskap till köket, istället för vår plastslev och plastsmörknivarna.

     Tänkte att jag ska försöka byta ut så mycket plast jag kan mot naturmaterial. Plast är ju varken bra för miljön eller för våra sköra små kroppar. Och nu har vi ju en liten bebis att ta hänsyn till och hon bara älskar att bita på och leka med våra köksgrejer, och då känns det tryggare att ha naturligt trä istället för giftig plast.

1 kommentar:

  1. Toppen att du byter ut plast till trä! :)
    Det bästa är att städa bort all plast från hemmet & istället använda obehandlat trä, rostfritt stål och tvättade textilier för oss och de små, som tallrikar av porslin och glas :)
    Ska byta ut familjens diskborstar & tandborstar till trä också :) Skönt att de små slipper farliga kemikalier som ftalater som är beteenderubbande, cancerframkallande och gör oss sterila. Det många inte vet är att ftalater även finns i tvål schampo/balsam hud & hårvårdsprodukter, deodoranter, våtservetter, smink osv, även barnprodukter! Jag har därför börjat gjort min egen eko tvål för hela familjen och eko deodorant. Ekologisk olivolja är toppen för min flicka och hela familjen att ha i badet eller i duschen istället för lotion. Som nattkräm använder jag Krav kung markattas kokosolja (finns på coop) den är toppen! Om du skriver eko queen så gör du naturlig deodorant enkelt, då får du ett jättebra recept på ekologisk deo :) Jag har använt den i flera månader, den är toppen! Dock har jag ändrat lite, tar 5 stora msk Kung markattas kokosolja, 3 msk bikarbonat, 3 msk Krav potatismjöl & innehållet från 3 e-vitamin kapslar, smälter innehållet, rör och tömmer upp på rengjorda små glasburkar & in i kylen några timmar! Det har även blivit mycket uppskattade presenter! Lycka till :) För andra tips skriv: "how to make ... at home" på you tube. Tex " How to make bodybutter, lotion, soap at home! Det finns hur mycket som helst som man faktiskt kan göra själv & göra den ekologisk & slippa alla farliga kemikalier! :) Sköt om dig & lycka till! Kramar från en ekologisk husfru/ mamma :)

    SvaraRadera