lördag 30 april 2011

Naturens skafferi


     Nässelsäsongen är här igen och igår var jag ute en timme på förmiddagen och plockade de små späda bladen. Blev en hel kasse full, som jag förvällde igårkväll och sen fryste in. Det ska sen bli paj, soppa, lasagne, bröd...you name it. De små nässelbladen är fyllda av järn och andra nyttigheter och de är dessutom helt gratis. Det enda man behöver göra är att dra på sig skyddshandskarna och gå ut i solskenet och plocka dem. Superbra för både kropp och plånbok. Naturen är ett alldeles utmärkt skafferi, och min tanke är att ta vara på så mycket som möjligt av vad den har att erbjuda. Just för tillfället är det nässlor och kirskål som står på menyn. Vet du mer så får du gärna berätta om det i kommentarfältet här nedanför.

2 kommentarer:

  1. "Man kan även äta maskrosor. De är vitaminrika men smakar beskt" - Herman 7 år

    men det vet du ju redan:)

    SvaraRadera
  2. Haha, ja just det.
    Therese ska testa att göra maskrossirap och det tycker jag låter spännande. Själv äter jag ju maskrosbladen som sallad. Glömde visst att ta med det i inlägget. Perfekt tycker jag. Bara att plocka med en knippe blad när man ändå är ute.

    SvaraRadera